Budgettraining geeft zelfvertrouwen en inzicht

Onlangs rondde Stichting Knip weer enkele budgettrainingen af voor inwoners van Emmen, Midden-Groningen en Klazienaveen. De deelnemers aan de trainingen waren onverdeeld enthousiast. De trainers zelf niet minder. De trainingen voorzien duidelijk in een behoefte.

Toegankelijke training
Op de locaties De Marke in Angelslo en het Brinkenhoes in Bargeres was trainster Gerieke Menkveld aanwezig om de deelnemers te laten kennismaken met verschillende financiële onderdelen. ‘De budgettraining van Stichting Knip is gericht op het inzichtelijk maken van wat de (verwachte-) inkomsten en uitgaven zijn’, vertelt een enthousiaste Gerieke.  ‘Tijdens de trainingen hoeven de deelnemers niets over hun persoonlijke financiële situatie te vertellen, dat is namelijk helemaal niet van belang. Dat maakt ook dat onze trainingen heel toegankelijk zijn. Wil je wel wat delen, dan kan dat natuurlijk ook. Alles blijft uiteraard bij ons en we delen niets met anderen’.

Hartverwarmend
De reacties van de deelnemers waren hartverwarmend. Gerieke ontving een mooie kaart met opmerkingen als :’leuke lessen! ‘helemaal top! en ‘superbedankt voor de handige tips’. Ook Gerieke zelf is enthousiast: ‘Ik voel me altijd erg betrokken bij mijn cursisten en geef de lessen met veel passie en plezier. Het is een feestje om als trainer en deelnemers allerhande zaken onder elkaar te bespreken. Elke groep is weer anders en dat vraagt dus wel flexibiliteit van de trainer om soms links en dan weer rechtsom te gaan, soms iets weg te laten of soms toe te voegen’.

Deelnemers maken enorme groei door
Ook trainster Pauline van Smoorenburg is erg positief. ‘Ik hoor vaak van ‘mijn’ cursisten dat ze het echt een hele leuke training vinden, juist omdat er veel ruimte is voor eigen inbreng. Zo zei een deelneemster laatst dat ze de training zo leuk vond, dat ze het steeds weer jammer vond wanneer de lessen weer voorbij waren. Ondanks dat het financiele materie is, vinden de deelnemers het dus absoluut niet saai! Men is ook heel blij met de e-mail die ze na de training ontvangen. Hierin zet ik extra of aanvullende informatie en tips’.

Op de vraag hoe zij zelf de trainingen ervaart reageert Pauline enthousiast. ‘Wat mezelf betreft: het geeft mij enorm veel plezier , energie en voldoening om deze trainingen te mogen geven. Hoewel elke groep anders is en zijn eigen aanpak nodig heeft, voelt het voor mij altijd gezellig, ontspannen en vertrouwd. Het is geweldig om te zien en te ervaren hoe cursisten vaak een enorm groei doormaken in bewustwording en financiële zelfredzaamheid. Maar ook dat men door de training meer zelfvertrouwen heeft gekregen en in actie durft te komen. Blijer kun je me niet maken!’ Trainster Hilda Timmer vult haar collega aan: ‘Het geven van de trainingen is enorm leuk! Enthousiaste deelnemers die aangeven veel aan de training te hebben gehad: zij hebben overzicht en inzicht gekregen in hun eigen financiële huishouding en hebben meer kennis over toeslagen, belasting en regelingen. Doordat ze meer inzicht hebben, weten ze ook hoe en waar ze kunnen besparen. Ik ben een blij mens dat we dat na 7 weken hebben bereikt!

Nieuwe trainingen
Na de zomervakantie (september 2018) start Stichting Knip weer met haar gratis budgettrainingen. In zeven trainingen van twee uur maken we in kleine groepen kennis met allerlei financiële onderdelen. Aan het eind van de training heb je zelf een financiële jaarplanning gemaakt, waarop je per maand kunt aflezen wat er precies heeft plaatsgevonden en wat er nog te komen staat.

Wat kost zo’n training?
Een budgettraining van Stichting Knip is gratis voor inwoners van de gemeentes Emmen, Midden-Drenthe en Midden-Groningen én voor huurders van de woningcorporaties Lefier, Domesta, Woonservice en het Groninger Huis (dus ook uit andere gemeenten).

Waar worden de trainingen gegeven?
De locatie van de trainingen wordt bepaald aan de hand van de aanmeldingen en half augustus bekend gemaakt.

Aanmelden of meer informatie ?
Wil je je aanmelden voor de training of heb je een vraag over de stichting en de training, stuur een e-mail naar info@stichtingknip.nl