GOED BEZOCHTE ‘JOUW KNIP’ AVOND 13 DECEMBER 2018

Ruim 100 deelnemers bezoeken workshops over geld, energie en regelingen

Op donderdag 13 december jl. was het volle bak bij PRO Emmen; 100 geïnteresseerden volgden de jaarlijkse ‘Jouw Knip’ avond van Stichting Knip op de door PRO Emmen beschikbaar gestelde locatie. De aanwezigen konden kiezen uit vier interessante workshops. Deze varieerden van informatie over zorgverzekeringen en zorgkosten tot energie besparen en zelfstandig wonen voor jongeren. Daarnaast waren er informatiestands van veel instellingen op het gebied van financieel advies en hulpverlening. De avond werd geopend door de heer Bert Moormann, directeur van Domesta. Hij verving de Emmense wethouder Raymond Wanders, die helaas vanwege ziekte moest afzeggen.

Iedere deelnemer kon kiezen uit vier workshops. Zo was er een interessante workshop over de bestaande minimaregelingen van de Gemeente Emmen. De deelnemers werden geïnformeerd over de mogelijkheden waar zij gebruik van konden maken. Uit de reacties was op te maken dat dit voor velen onbekend terrein was. Ook de workshop Energie Besparen werd goed bezocht. De deelnemers werden door de Huurdersfederatie Zuidoost Drenthe van energiebesparende tips voorzien. Voor de jongeren was de workshop ‘Op Jezelf’ georganiseerd. Onder de jongeren werden via een Kahoot kennisspel gestreden om vier fashioncheques van Enter Fashion uit Emmen.

Tot slot was er veel animo voor de workshop over de zorgkosten en de zorgverzekering 2019. Coach Gerieke Menkveld: ‘Een deelnemer op leeftijd vertelde me dat hij er altijd van overtuigd was geweest dat hij geen aanspraak kon maken op zorgtoeslag. Hij was weliswaar gepensioneerd en leefde van een klein inkomen, maar had wel een koopwoning. In zijn beleving betekende het hebben van een koophuis voor hem dat hij geen zorgtoeslag kon aanvragen. Na een check bleek dat hij wel degelijk recht had op zorgtoeslag. Deze meneer heeft nu een flinke teruggave in het verschiet!’.

Op een informatiemarkt konden de deelnemers vervolgens informatie opvragen bij verschillende partijen. Medewerkers van o.a. de Computerclub 50+ Nieuw-Amsterdam/Veenoord, De Toegang Emmen, Schulddienstverlening Gemeente Emmen, Your Coach Voeding & Beweging, Home-Start ZO Drenthe, Humanitas Emmen & Borger Odoorn, de Huurdersfederatie Zuidoost Drenthe, Jimmy’s Emmen, Stichting JJAB, Stichting Leergeld, M&Gezond, De Vrouwenkrachtcentrale, Het Zorghorloge, Confidio Bewindvoering en Stichting Knip zelf, stonden de geïnteresseerden te woord. Kortom, een avond vol informatie om financieel bewust het nieuwe jaar te kunnen gaan beginnen.

‘Jouw Knip’ is een jaarlijks terugkerende informatieavond van Stichting Knip en maakt onderdeel uit van een programma van (gratis) trainingen voor het bevorderen van financiële zelfredzaamheid. Wil je meer informatie over wat wij voor jou kunnen betekenen? Kijk dan op www.stichtingknip.nl.