Voorkomen van financiële problemen: meekijken bij Stichting Knip!

Week van de uitwisseling verruimt blik en gunt kijkje in de keuken

Onlangs vond, voor het derde jaar op rij, de week van de uitwisseling plaats. Dit bijzondere uitwisselingsprogramma is in 2016 gestart bij o.a. woningcorporatie Domesta en heeft tot doel dat werknemers van deelnemende organisaties een dag of dagdeel bij andere organisaties kunnen meelopen. Op die manier kun je als medewerker je blik verruimen buiten je eigen organisatie en inspiratie en ideeën opdoen!

Stichting Knip was één van de 20 deelnemers aan de 2018-editie van de week van de uitwisseling. Tien geïnteresseerden meldden zich aan om mee te lopen bij de werkzaamheden van de stichting. Voor hen organiseerde Stichting Knip een interessante kennis-dag in de vorm van voorlichting en workshops. In één dag werden zij bijgepraat over de werkzaamheden van de stichting.

Eén van de trainingen die Stichting Knip voor haar cursisten verzorgt is de training ‘gezond en goedkoop koken’. Deze training is mede ontwikkeld door Johanna Arends, voedingsdeskundige. Tijdens de kennis-dag werden de aanwezigen geïnformeerd over de mogelijkheden om met een beperkt budget een gezonde en verantwoorde maaltijd op tafel te zetten.  In het verlengde daarvan werd de lunch opgediend. De deelnemers maakten kennis met de gerechten die in de training voorbij komen. Samen met de trainers van Stichting Knip werd daarnaast gewerkt aan en gesproken over thema’s als ‘belastingzaken’, ‘persoonlijk budget’, ‘lenen’ en ‘verzekeren’. Jongerencoach Imara praatte hen bij over jongeren en financiën.

Indrukwekkend was het verhaal van Sonja; zij vertelde, op uitnodiging van Stichting Knip, haar verhaal over een verdrietige en impactvolle periode uit haar leven waarin zij als gevolg van schulden dakloos werd. Uit Sonja’s verhaal werd duidelijk dat het krijgen van problematische schulden iedereen kan gebeuren; ongeacht opleiding en/of leefsituatie. Door, bijvoorbeeld als werkgever, je medewerkers budgettraining aan te bieden en daarmee bij te dragen aan de preventie van financiële problemen, kan veel ellende voorkomen worden. Het voorkomen van financiële problemen is dan ook waar Stichting Knip zich op richt.  In de (gratis) budgettrainingen worden de cursisten aangestuurd op zelfredzaamheid; zij leren om vooruit te kijken en te plannen. Na het volgen van de training is er (meer) inzicht in je financiële situatie. De cursisten weten welke toeslagen er zijn, waar zij recht op hebben, waar aanvullende informatie te vinden is en hoe deze regelingen aangevraagd kunnen worden.

De gratis budgettrainingen zijn beschikbaar voor alle inwoners van de gemeente Emmen, gemeente Midden-Groningen, gemeente Midden-Drenthe, huurders en woningzoekenden van Lefier, Domesta, Woonservice en van het Groninger Huis. De trainingen worden (deels) gesubsidieerd door genoemde organisaties. Uiteraard is het ook voor bedrijven mogelijk een in-house training aan te vragen; ook hiervoor zijn (gedeeltelijke) subsidies beschikbaar.

Neem voor meer informatie contact op met Renate Slagter 06 23 93 96 81. Mailen kan ook: info@stichtingknip.nl