In meerdere opzichten geslaagd!

Budgettraining biedt inzicht en bewustwording.
Blije gezichten en lovende kritieken voor de trainsters: onlangs rondde Stichting Knip weer enkele budgettrainingen af voor inwoners van Emmen, Midden-Groningen en Midden-Drenthe. Alle deelnemers gingen met certificaat en – het allerbelangrijkste- nieuw financieel inzicht naar huis. In de (gratis) budgettrainingen stuurt Stichting Knip cursisten aan op zelfredzaamheid, leren om vooruit te kijken en te plannen. Na het volgen van de training heb je (meer) inzicht in je financiële situatie. Verder weet je welke toeslagen er zijn, waar je recht op hebt, weet je waar je aanvullende informatie kunt vinden en hoe je deze regelingen kan aanvragen.

Door Cick Geers

Voor Pauline van Smoorenburg, Hilda Timmer en Gerieke Menkveld, drie trainsters van Stichting Knip, zit het er voor nu even op. Na de zomer starten de nieuwe trainingen. ‘De groep was enorm enthousiast; we kwamen tijd tekort’, vertelt Pauline. ‘Er gaan zelfs geluiden op voor een terugkombijeenkomst na de zomer. Dat is voor mij het bewijs dat de budgettraining goed aansluit bij de wensen van de cursisten’.

Gerieke gaat verder: ‘Ik heb de afgelopen periode twee groepen in het Emmense mogen trainen; in Bargeres en Emmerhout zijn we 7 x bij elkaar gekomen. Naast de informatie die wij verstrekken, leren de cursisten ook van elkaar. Je hoeft tijdens de training overigens  niets over je persoonlijke financiële situatie te vertellen, dat is namelijk helemaal niet belangrijk. Dat maakt ook dat onze trainingen heel laagdrempelig zijn. Wil je wel wat delen of vertellen over je situatie, dan is dat geen probleem. Maar het hoeft niet’.  Ook Hilda kijkt terug op een geslaagde serie bijeenkomsten. ‘We krijgen in de evaluatie echt leuke reacties en mooie cijfers als trainers (de deelnemers beoordelen de trainers en de training met een cijfer, red).; het is mooi om te horen dat mensen meer inzicht in hun financiën hebben gekregen’. Pauline: ‘Zo hoorde ik dat iemand er echt wekelijks naar uit keek; niet alleen vanwege de informatie maar ook vanwege de gezelligheid binnen de groep. Het is fijn als mensen zo tevreden zijn over de training’. Gerieke lacht:’ Ik kreeg zelfs een 11! Dat deed me toch wel wat, hoor!’

Een budgettraining van Stichting Knip is gratis voor inwoners van de gemeentes Emmen, Midden-Drenthe en Midden-Groningen. Huurwoning, koophuis, loondienst, uitkering of studerend, jong of ouder: iedereen kan zich aanmelden!  Daarnaast is de training gratis volgen voor huurders van de woningcorporaties Lefier, Domesta, Woonservice en het Groninger Huis uit andere dan de hiervoor genoemde gemeenten. De trainingen starten op meerdere momenten en meerdere locaties per jaar. In zeven trainingen van twee uur maak je in kleine groepen kennis met allerlei financiële onderdelen. Aan het eind van de training heb je zelf een financiële jaarplanning gemaakt, waarop je per maand kunt aflezen wat er precies heeft plaatsgevonden en wat er nog te komen staat.

Wil je je aanmelden voor de training of heb je een vraag over de stichting en de training, neem contact met ons op!