Samenwerking Stichting Knip en Menso

budgettraining voor werkzoekenden geeft inzicht in uitgaven

Emmen, augustus  2019. In samenwerking met Menso verzorgt Stichting Knip een budgettraining voor de deelnemers aan het re-integratietraject van Menso. De eerste trainingen zijn inmiddels afgerond. En met succes! Trainster Gerieke Menkveld mocht tijdens en na de training enthousiaste reacties in ontvangst nemen.

Door Cick Geers

Menso wil mensen in staat stellen zich optimaal te ontwikkelen naar een passende (werk)plek in de samenleving. Dit is waar zij zich iedere dag voor inzetten. Bijdragen aan een onafhankelijk en zelfstandig bestaan van mensen. Het ultieme doel van Menso is dat iedereen werkt! Menso is er voor werkzoekenden, werkgevers, zelfstandigen en jongeren onder de 27 jaar.

Onderdeel van de begeleiding van Menso was het volgen van een budgettraining van Stichting Knip. ‘De doelstelling van Menso sluit naadloos aan bij die van Stichting Knip’, vertelt Gerieke. ‘Zowel Menso als Stichting Knip gaan uit van de talenten en mogelijkheden van de deelnemers. Samen willen we ervoor zorgen dat mensen de controle nemen over hun eigen traject;  Menso op het gebied van het vinden van een passende werkplek, wij focussen op financiële zelfredzaamheid. Een mooie combinatie!’

Tijdens de training hebben de deelnemers geleerd een eigen Persoonlijk Budget Advies te maken. Iedereen weet nu exact hoe hun eigen gemiddeld maandoverzicht eruit ziet. ‘Uiteraard hebben we ook de nodige tips en adviezen met elkaar gedeeld’.  Iedereen was ook zeer enthousiast over het ‘Moeten of Mogen’-spel. Een interactief spel waarbij de deelnemers leren om keuzes te maken als het gaat om doen van uitgaven. Wat ‘moet’ er en wat ‘mag’ er? ‘Het was mooi om te ervaren dat de cursisten al snel in de gaten hadden dat deze keuzes heel persoonlijk zijn. Natuurlijk heb je je vaste lasten; die uitgaven móet je doen, maar daarnaast zijn er ook heel veel andere uitgaven. Wat voor jou een ‘must’ is kan voor mij misschien makkelijk aan de kant geschoven worden. Daar eens een keer bewust over nadenken levert heel veel inzicht op. “Waar besteed ik mijn geld aan en waarom?” is altijd een interessante vraag ’, aldus de trainster van Stichting Knip.

Stichting Knip verzorgt naast deze specifieke trainingen ook budgettrainingen voor alle inwoners van de gemeente Emmen, gemeente Midden-Groningen, gemeente Midden-Drenthe, huurders en woningzoekenden van Lefier, Domesta, Woonservice en van het Groninger Huis. De trainingen zijn gratis voor de deelnemers; de kosten van de training komen voor rekening van de opdrachtgever. Zij dragen hiermee bij aan het welzijn, welbevinden en financiële gezondheid van hun in- en bewoners. verwachtingen. Bent u geïnteresseerd in de budgettrainingen van Stichting Knip? Neem contact met ons op! We gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden.