Jong geleerd...

geldlessen op scholen brengen informatie en inzicht

Emmen, mei 2019. Tien stellingen over geld en filmpjes over de verleidingen van het uitgeven. Een discussie over wat te doen wanneer je geld op is en er toch rekeningen betaald moeten worden. Het ervaringsverhaal van een gezin in de schuldsanering en de visie van een wethouder over geld en gezondheid bij jongeren: afgelopen week gaf Stichting Knip drie geldlessen aan de 3e klassen van het Esdal College in Emmen. De geldlessen maken onderdeel uit van de 300 lessen die Stichting Knip in opdracht van de Gemeente Emmen voor scholieren en  studenten verzorgt.

Door Cick Geers

‘De geldlessen zijn van onschatbare waarde’, vertelt Stichting Knip initiatiefneemster Renate Slagter. ‘Het spreekwoord is niet voor niets “jong geleerd is oud gedaan”. In de les, die anderhalf uur duurt, vestigen onze coaches en trainers bij de jongeren de volle aandacht op geld en hoe hiermee om te gaan. Wij zijn ervan overtuigd dat je geldproblemen in de toekomst kunt voorkomen door de jongeren van nu goed te informeren’.

Op het Emmense Esdalcollege schoof wethouder Raymond Wanders aan bij één van de geldlessen. Hij deelde zijn visie op geld en gezondheid bij jongeren en nam actief deel aan de discussies met de leerlingen en trainsters Imara, Gerieke en Manon. Indrukwekkend was het ervaringsverhaal van Charlotte. Zij, haar man en hun vier kinderen zitten in de schuldsanering en leven van € 90,= leefgeld per week. Na inkomensverlies door ziekte raakte het gezin in de schulden. Een moeilijke periode brak aan waarin zij o.a. hun woning moesten verkopen. Het gezin hoopt over twee jaar met een schone lei te kunnen beginnen.

Stichting Knip verzorgt naast de geldlessen ook budgettrainingen voor alle inwoners van de gemeente Emmen, gemeente Midden-Groningen, gemeente Midden-Drenthe, huurders en woningzoekenden van Lefier, Domesta, Woonservice en van het Groninger Huis. De trainingen zijn gratis voor de deelnemers; de kosten van de training komen voor rekening van de opdrachtgever. Zij dragen hiermee bij aan het welzijn, welbevinden en financiële gezondheid van hun in- en bewoners. De geldlessen voor de scholen worden gefinancierd door de Gemeente Emmen. De lessen zijn speciaal opgesteld voor kinderen en jongeren tot en met de middelbare school-leeftijd. ‘We passen de lesstof uiteraard aan de leeftijd van de leerlingen aan’, vertelt trainster Gerieke Menkveld. ‘Het doel is om kinderen de waarde van het geld bij te brengen. Moet je sparen en hoeveel dan? Hoe zit het met lenen en financiële verplichtingen? Dit soort vragen kunnen we voor iedere leeftijdsgroep begrijpelijk verpakken’.  Martin Hilgen, docent Loopbaan oriëntatie en -begeleiding binnen het Esdal College, gaf de geldles van Stichting Knip een 9. Hij was zeer tevreden over de wijze waarop de training aansloot bij de leerlingen en voldeed aan de verwachtingen. ‘Een mooi compliment en voor ons de bevestiging dat we hiermee duidelijk in een behoefte voorzien’, aldus Gerieke Menkveld.

Bent u docent of anderszins geïnteresseerd in de geldlessen en/of budgettrainingen van Stichting Knip? Neem contact met ons op via info@stichtingknip.nl. We gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden.