Omgaan met geld: een kind kan de was doen

Geldlessen op scholen zijn laagdrempelig, nuttig én hartstikke leuk!

Emmen, juni  2019. Zes budgettrainers, zes voedings- en bewegingscoaches van M&Gezond, Buurtsportcoach en Your Coach plus zes eerste klassen van het Esdal College in Emmen en Klazienaveen. Tel daar een warme dag, bijna weekend en tientallen vrolijke tieners bij en je hebt het recept voor weer een supergezellige geldles van Stichting Knip!  De geldlessen maken onderdeel uit van de 300 lessen die Stichting Knip in opdracht van de Gemeente Emmen voor scholieren en  studenten verzorgt.

Door Cick Geers

‘De geldlessen zijn in één woord geweldig’, vertelt Stichting Knip initiatiefneemster Renate Slagter. In de les, die anderhalf uur duurt, vestigen onze coaches en trainers bij de jongeren de volle aandacht op geld en hoe hiermee om te gaan. Wij denken dat je geldproblemen in de toekomst kunt voorkomen door de jonge mensen van nu goed in te lichten. En dat begint al op school!’

Op het Emmense Esdalcollege waren zes eerste klassen ‘aan de beurt’. Terwijl de ene groep de geldles volgde, werd de andere groep getrakteerd op een les over gezonde leefstijl & voeding en een sportieve bootcamp. Hiervoor werd samengewerkt met M&Gezond, Buurtsportcoach en Your Coach Voeding, Beweging & Gedrag.  ‘Een mooie combinatie’, aldus trainster Gerieke Menkveld. ‘Bewust omgaan met geld en een gezonde levensstijl kunnen absoluut hand in hand gaan. En als je het op een laagdrempelige en aantrekkelijke manier brengt, dan komt de informatie ook beter aan’.

De geldlessen voor de scholen worden gefinancierd door de Gemeente Emmen. De lessen zijn speciaal opgesteld voor kinderen en jongeren tot en met de middelbare schoolleeftijd. ‘We passen de lesstof uiteraard aan de leeftijdscategorie’, gaat Gerieke verder. ‘Zo leggen we bijvoorbeeld het maken van een budget uit aan de hand van simpele voorbeelden van zakgeld, bijbaantjes en het kopen van spullen. Waar besteed je je geld aan? Hoe voorkom je dat je meer uitgeeft dan je hebt? De kinderen maken vervolgens zelf een overzichtje en vergelijken dat met elkaar. Door ze antwoord te laten geven op vragen als ‘wat kost een douchebeurt’, ‘ontvang je je loon bruto of netto’ en ‘leen je weleens geld’ proberen we daarnaast de bewustwording te vergroten.  Dit soort vragen kunnen we voor iedere leeftijdsgroep begrijpelijk verpakken. Het praten over volwassen onderwerpen als belastingen, geld lenen en (te veel) geld uitgeven, levert met kinderen hele mooie discussies op’.

Stichting Knip verzorgt naast de geldlessen ook budgettrainingen voor alle inwoners van de gemeente Emmen, gemeente Midden-Groningen, gemeente Midden-Drenthe, huurders en woningzoekenden van Lefier, Domesta, Woonservice en van het Groninger Huis. De trainingen zijn gratis voor de deelnemers; de kosten van de training komen voor rekening van de opdrachtgever. Zij dragen hiermee bij aan het welzijn, welbevinden en financiële gezondheid van hun in- en bewoners. verwachtingen.

Bent u docent of anderszins geïnteresseerd in de geldlessen en/of budgettrainingen van Stichting Knip?
Neem contact met ons op! We gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden.