Investeert u in de financiële gezondheid van uw werknemers?

‘62% van de werkgevers heeft te maken met personeel met financiële problemen. Een werkgever is al snel 13.000 euro per jaar kwijt aan een werknemer met financiële problemen die voltijds werkt en een modaal salaris verdient’.  Dit blijkt uit het rapport ‘Personeel met schulden’ van het Nibud uit 2017 (bron: www.nibud.nl)

‘Deze cijfers verbazen mij niets en zijn ook anno 2019 nog steeds actueel; ik weet uit ervaring dat financiële problemen kunnen leiden tot verzuim en dat verzuim de werkgever en maatschappij ongelooflijk veel geld kost’, zegt Renate Slagter van Stichting Knip. Samen met haar team van budgetcoaches en -trainers verzorgt zij budgettrainingen. In de budgettrainingen stuurt Stichting Knip de cursisten aan op zelfredzaamheid, leren om vooruit te kijken en te plannen. ‘Het hebben van schulden of financiële problemen kan een dermate negatieve invloed op mensen hebben, dat zij hier letterlijk ziek van worden. Men ziet door de bomen het bos niet meer, er is geen overzicht en men voelt zich verloren en machteloos. We horen van veel cursisten dat de financiële problematiek hen deprimeert en als het ware verlamt. Het is niet verwonderlijk dat mensen dan met psychische klachten uitvallen. En op die manier word je als werkgever mede onderdeel van het probleem van je werknemer. Gelukkig zien we dat veel werkgevers mee willen denken en willen investeren in het financiële welbevinden van hun werknemers. Het volgen van een budgettraining zorgt hierbij voor rust en overzicht en heeft daarnaast een preventieve werking’.

Na het volgen van de training is er (meer) inzicht in de eigen financiële situatie. Verder weten de deelnemers welke toeslagen er zijn, waar zij mogelijk recht op hebben, waar aanvullende informatie te vinden is en hoe men bepaalde regelingen kan aanvragen. De inhoud van de training is niet belerend of stigmatiserend, maar is er op gericht om mensen te leren hun eigen keuzes te maken. Hiermee stimuleert de trainer het bewust worden van eigen verantwoordelijkheid. De zelfredzaamheid wordt vergroot en mensen leren om vooruit te kijken en te plannen.

‘Een win-win situatie’, vertelt Renate Slagter. ‘Voor de deelnemers met schulden is er direct resultaat omdat zij aan de slag gaan met hun financiële situatie, voor de deelnemers die geen financiële problemen hebben, werkt de training preventief; zij leren financieel gezond te blijven. Iedereen kan meedoen, niet alleen de mensen die het financieel moeilijk hebben; de training is voor iedereen interessant en leerzaam’.

De trainingen worden gegeven met gedeeltelijke subsidie van gemeenten en woningcorporaties; hierdoor is de investering voor werkgevers beperkt. ‘Momenteel zijn we al in gesprek met enkele bedrijven die overwegen de Knip Budgettraining op het bedrijf zelf te geven. Voor kleinere bedrijven is het mogelijk om medewerkers aan te laten sluiten bij onze reguliere trainingen. Blijkt uit de training dat er individuele coaching nodig is, dan kunnen we dat ook leveren’.

Wilt u gebruik maken van de budgettrainingen van Stichting Knip? We gaan graag met u in gesprek. Voor ieder bedrijf maken we een voorstel op maat, waarbij we uiteraard kijken naar de mogelijkheden om optimaal gebruik te maken van subsidiëring! Interesse? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op!