workshops, nuttige informatie en een hoop gezelligheid

Jouw Knip 2020! goed bezocht en gewaardeerd

Op donderdag 12 december jl. vond de jaarlijkse ‘Jouw Knip’ plaats bij PRO Emmen. Stichting Knip mocht ruim 80 bezoekers verwelkomen. De avond stond in het teken van vier workshops die allemaal iets met geld en of besparen te maken hadden: zo waren er workshops over toeslagen en regelingen en kregen de deelnemers inzicht in de zorgverzekering voor het nieuwe jaar. Nieuw dit jaar was de geld-pubquiz voor jongeren. Wie weet het meeste van geld? Voorafgaand aan de workshops vond een viergesprek plaats over het nut en de noodzaak van financiële educatie.  Een gezellige informatiemarkt en een geldspel maakten de avond compleet.

Wethouder Raymond Wanders van de Gemeente Emmen en Domesta Directeur Bert Moormann gingen, onder leiding van gespreksleider Cick Geers, in gesprek met Sonja Westerhuys en Agina van der Kaap. Beide dames zijn ervaringsdeskundige en voormalig deelnemer aan de budgettraining van Stichting Knip. Gesproken werd over het belang van het voorkomen van het maken van schulden. Educatie, in de vorm van geldlessen op scholen, kan hier een zeer grote rol in spelen. De geldlessen, die Stichting Knip op de Emmense scholen geeft, laten zien dat de uitspraak ‘jong geleerd is oud gedaan’ zeker ook op het gebied van financiën van toepassing is!

De workshop ‘jouw zorgverzekering in 2020’ werd goed bezocht. Marie* meldde zich hiervoor aan omdat ze het lastig vindt ieder jaar weer over te stappen. ‘Er verandert steeds weer iets, waar moet ik op letten bij het afsluiten van een nieuwe verzekering?’

Ook de workshop ‘heb ik ergens recht op?’ mocht zich in grote belangstelling verheugen. Willem*: ‘Het is toch jammer wanneer je ergens recht op hebt en je bent er niet van op de hoogte… Ik heb het niet breed, je snapt dat een tegemoetkoming dan welkom is’. De pubquiz voor jongeren vond dit jaar voor de eerste keer plaats. Emma* en Amy* deden mee. ‘Echt superleuk! Ik dacht dat ik alles wel wist, maar ik had toch nog wel aardig wat fout’, lacht Amy. Voor de winnende deelnemers was een leuke prijs.

De organisatie kijkt terug op een mooie bijeenkomst en een geslaagde avond. ‘Zonder de bijdragen en inzet van onze partners op de informatiemarkt en natuurlijk de locatie die we mogen gebruiken (PRO Emmen stelde de locatie beschikbaar, red.), zouden we het niet kunnen organiseren. Dus, een dankjewel naar iedereen die meegeholpen heeft én iedereen die de avond bezocht heeft!’, aldus een trotse Renate Slagter van Stichting Knip.

* i.v.m. privacy zijn de namen van de deelnemers gefingeerd