Niet meer alleen de laagste inkomens

Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat een grote groep Nederlanders met een baan en een redelijk inkomen moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen. Zij lopen maandelijks tegen hun financiële grenzen aan. Het niet meer kunnen rondkomen blijkt niet alleen meer een probleem te zijn voor de laagste inkomens.

In het artikel valt te lezen dat de financiële nood voornamelijk komt door de stijgende kosten voor maandelijkse rekeningen. De respondenten geven aan dat de zorgverzekering, energierekening en boodschappen duurder werden. Daarmee neemt het aandeel vaste lasten toe en blijft er dus aan het einde van de maand minder over. Ook zorgt de krappe woningmarkt voor vaak te hoge woonlasten, becijferde het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in maart.

Tijdens onze budgettrainingen horen wij van cursisten dezelfde geluiden. Alhoewel een budgettraining zelf er niet voor zorgt dat er meer geld binnen komt, kunnen inzicht en bewustwording wel bijdragen aan een betere planning en budgettering. Stichting Knip verzorgt (vaak in opdracht van gemeenten en woningbouwcorporaties) budgettrainingen voor alle bevolkingsgroepen. In de (voor de deelnemers gratis) budgettrainingen sturen wij cursisten aan op zelfredzaamheid, leren om vooruit te kijken en te plannen. Na het volgen van de training is er (meer) inzicht in de financiële situatie. Verder weten de deelnemers welke toeslagen er zijn, waar ze recht op hebben, weten ze waar aanvullende informatie gevonden kan worden en hoe deze regelingen aangevraagd kunnen worden.

Ook voor werkgevers en andere instanties kunnen we een budgettraining verzorgen. Hiervoor is in bepaalde gevallen een subsidie mogelijk. Neem voor meer informatie contact op met Stichting Knip.