GOED BEZOCHTE ‘JOUW KNIP’ AVOND: INFORMATIE EN INZICHT

Ruim 100 deelnemers bezoeken workshops over geld, energie en regelingen.

Op donderdag 13 december jl. was het een drukte van jewelste bij PRO Emmen; 100 geïnteresseerden volgden de jaarlijkse ‘Jouw Knip’ avond van Stichting Knip op de door PRO Emmen beschikbaar gestelde locatie. De aanwezigen konden kiezen uit vier interessante workshops. Deze varieerden van informatie over zorgverzekeringen en zorgkosten tot energie besparen en zelfstandig wonen voor jongeren. Daarnaast waren er informatiestands van veel instellingen op het gebied van financieel advies en hulpverlening. De avond werd geopend door de heer Bert Moormann, directeur van Woningcorporatie Domesta. Hij verving de Emmense wethouder Raymond Wanders, die helaas vanwege ziekte moest afzeggen.

Naast het volgen van de gratis workshops konden de deelnemers informatie opvragen bij informatiepunten van verschillende partijen. Medewerkers van o.a. de Computerclub 50+ Nieuw-Amsterdam/Veenoord, De Toegang Emmen, Schulddienstverlening Gemeente Emmen, Your Coach Voeding & Beweging, Home-Start ZO Drenthe, Humanitas Emmen & Borger Odoorn, de Huurdersfederatie Zuidoost Drenthe, Jimmy’s Emmen, Stichting JJAB, Stichting Leergeld, M&Gezond, De Vrouwenkrachtcentrale, Het Zorghorloge, Confidio Bewindvoering en Stichting Knip zelf, stonden de geïnteresseerden te woord. Kortom, een avond vol informatie om financieel bewust het nieuwe jaar te kunnen gaan beginnen.

De reacties van zowel deelnemers als bijdragende partijen waren unaniem enthousiast. Het op laagdrempelige wijze verstrekken van informatie over besparen, budgetteren, aanvragen van minimaregelingen en het pareren van financiële problemen, blijkt duidelijk te voorzien in een behoefte.

‘Jouw Knip’ is een jaarlijks terugkerende informatieavond van Stichting Knip en maakt onderdeel uit van een programma van (gratis) trainingen. In de (gratis) budgettrainingen worden de cursisten aangestuurd op zelfredzaamheid, leren om vooruit te kijken en te plannen. Na het volgen van de training heeft de cursist (meer) inzicht in zijn financiële situatie. Verder weet hij welke toeslagen er zijn, waar hij recht op heeft, weet hij waar hij aanvullende informatie kan vinden en hoe regelingen aangevraagd kunnen worden. De inhoud van de training is niet belerend of stigmatiserend, maar is er op gericht om mensen te leren hun eigen keuzes te maken. Hiermee stimuleert de trainer het bewust worden van eigen verantwoordelijkheid. De zelfredzaamheid wordt vergroot en mensen leren om vooruit te kijken en te plannen. Dit zorgt voor rust en overzicht en heeft een preventieve werking.

Stichting Knip verzorgt gratis budgettraining voor alle inwoners van de gemeente Emmen, gemeente Midden-Groningen, gemeente Midden-Drenthe, huurders en woningzoekenden van Lefier, Domesta, Woonservice en van het Groninger Huis. Bij Stichting Knip staat de kwaliteit van haar trainingen voorop. Zij werkt daarom uitsluitend samen met goed opgeleide, gecertificeerde en betrokken medewerkers/trainers/coaches.

Wilt u meer informatie over wat wij voor u en/of uw medewerkers kunnen betekenen? Kijk dan op www.stichtingknip.nl.