Budgettraining op minimaal 1,5 meter afstand?

Stichting Knip goes online!

Het Coronavirus houdt heel Nederland in zijn greep. Ook voor Stichting Knip hadden de maatregelen tot gevolg dat de budgettrainingen op de diverse locaties in Noord-Nederland per direct gestopt moesten worden. ‘We zijn bij elkaar gekomen om te kijken op welke manier we de cursisten toch tegemoet konden komen; we hebben immers in mei weer een nieuwe training op de planning staan’, vertelt budgettrainer Hilda Timmer. ‘We denken een prima alternatief gevonden te hebben via een video-conferencing dienst. De pilot die we gestart zijn verloopt prima!’

Door Cick Geers

Voor Stichting Knip was het even puzzelen. ‘Onze budgettraining kenmerkt zich door veel persoonlijk contact en interactie. We zijn doorgaans met een groep van 12 cursisten en gaan tijdens de lessen ook regelmatig uiteen in kleinere groepen voor deelopdrachten. We wilden natuurlijk het liefst dat we dat in een online variant van de budgettraining ook zouden kunnen doen’.

Inmiddels is een pilot gestart via Zoom; een videoconferencing applicatie die de Stichting voldoende mogelijkheden biedt de training online te geven. Trainers Hilda Timmer en Gerieke Menkveld zochten contact met enkele studenten van Stenden Hogeschool én vonden een paar andere cursisten bereid om mee toe doen in een proefperiode en feedback te geven. ‘We wilden niet zomaar klakkeloos en onvoorbereid onze training online geven. We realiseerden ons dat de materie die we behandelen en de manier waarop we als Stichting Knip de lessen normaliter geven niet zo 1, 2, 3 omgevormd zouden kunnen worden naar een online variant’.

Voor Stichting Knip, die de reguliere budgettrainingen altijd gratis voor de deelnemers verzorgt (de budgettrainingen worden betaald door gemeenten, woningbouwcorporaties e.d., red.) was het ook belangrijk dat het meedoen aan een online training voor de deelnemers óók kosteloos zou zijn. ‘We hebben dit weten te realiseren door zelf de kosten hiervoor te dragen. De deelnemers hoeven alleen maar de beschikking te hebben over een computer, tablet of smartphone en een internetverbinding. Er hoeven geen apps of programma’s aangeschaft te worden’, vertelt Hilda.

Hilda en Gerieke zijn tot de conclusie gekomen dat het prima werkt. ‘De groep maken we wel iets kleiner, ongeveer 8 personen in plaats van 12. Dat werkt toch wat beter om iedereen aandacht te kunnen geven en een soort van oogcontact te hebben. Daarnaast zijn we enthousiast over de mogelijkheid van ‘break out’-rooms in de applicatie. Dit zorgt ervoor dat we belangrijke onderdelen van onze training tóch in de online variant kunnen inpassen. Voor onszelf is het trouwens ook best even schakelen; voor de groep staan voelt toch anders dan voor een cameraatje. Maar het gaat hartstikke goed en je went er snel aan’, lacht Hilda.

Hilda en Gerieke verwachten voor de meivakantie de evaluatie te hebben afgerond. ‘Dan zijn we op tijd klaar voor de start van de nieuwe trainingen in mei. Mochten de Corona-maatregelen ook na 28 april doorlopen, dan kunnen we dus online aan de slag en de mensen die zich hebben aangemeld of nog gaan aanmelden toch de training laten volgen’.

De online mogelijkheid vormt voor de toekomst sowieso  een mooie aanvulling op de budgettrainingen die door de Stichting gegeven worden. ‘We kunnen ons voorstellen dat we (ook na de Coronacrisis) de online training blijven aanbieden. Het is een prima alternatief voor mensen die om wat voor reden dan ook niet van huis kunnen om de training bij ons te volgen’.

Wil je meer informatie over de komende trainingen of je direct aanmelden?  Mail naar info@stichtingknip.nl.  Wil je op de hoogte gehouden worden van de activiteiten van Stichting Knip? Volg ons dan op Facebook en Twitter: @stichtingknip.