Voetballen, rennen en ook nog wat leren over zakgeld.

FC Emmen Streetleague en Stichting Knip organiseren ‘ren je rot’-geldlessen voor de jeugd

Emmen, maart 2019. Het was een gezellige drukte op zes locaties in Emmen tijdens de trainingsmiddag van FC Emmen Streetleague op 20 maart jl.! De FC Emmen Streetleague is een initiatief van o.a. Noaberschap United, de maatschappelijke stichting van de Emmense voetbalclub. De trainingen in de wijken worden gecombineerd met een maatschappelijke activiteit, zoals het doen van klusjes in de wijk en het volgen van workshops over hoe je moet omgaan met zakgeld en hoe belangrijk gezonde voeding is. De geldlessen werden gegeven door Stichting Knip. Zij verpakten de theorie en kennis in het aloude ‘Ren je Rot’- spel. Het was een groot succes!

Sinds de oprichting in maart 2018 organiseert Noaberschap United maatschappelijke projecten die getuigen van zorg en aandacht. Van een gezond ontbijt, waarbij kinderen met de FC Emmen-spelers ontbijten tot het project Scoor een Boek!, waarbij kinderen worden gestimuleerd om zoveel mogelijk boeken te lezen. Maar ook de FC Emmen Streetleague maakt onderdeel uit van de activiteiten van Noaberschap United; een project waarbij kinderen op pleintjes in de wijk voetbaltraining krijgen en vervolgens deelnemen aan een sociaal-maatschappelijke workshop met onderwerpen als zakgeldbeheer, gezonde voeding en pesten.

Stichting Knip, bekend van de budgettrainingen voor alle inwoners van de gemeente Emmen, gemeente Midden-Groningen, gemeente Midden-Drenthe, huurders en woningzoekenden van Lefier, Domesta, Woonservice en van het Groninger Huis, verzorgde het thema ‘zakgeldbeheer’ voor de jeugd. In een sportieve en vrolijke workshop van circa anderhalf uur kregen de kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 vragen gesteld over zakgeld en hoe je hiermee omgaat. Ze konden steeds uit drie antwoorden kiezen. Net zoals bij Ren-je-rot!’, het populaire tv-programma uit de jaren 80, renden de kinderen vervolgens naar het antwoord van hun keuze. Een ‘goed’ of ‘fout’ was er niet; bij elk van de drie keuzes werd door de kinderen gediscussieerd over het waarom van hun antwoord.

De middag vloog voorbij en natuurlijk gingen kinderen er met de winst vandoor! Zij ontvingen een prachtig shirtje van FC Emmen!

Voor Stichting Knip vormt de Streetleague een onderdeel van het  geven van geldlessen aan de jeugd. Naast de gratis budgettrainingen voor volwassenen verzorgt de Stichting op regelmatige basis geldtrainingen voor jongeren. Budgettrainingen waarin zij leren wat er bijvoorbeeld allemaal komt kijken bij thema’s als uit huis gaan, 18 jaar worden, studiefinanciering en toeslagen. Stichting Knip kan voor belangstellende scholen ook geldlessen voor de groepen 6,7 en 8 verzorgen; op laagdrempelige wijze leren de kinderen de waarde van geld en het omgaan met bijvoorbeeld spaar- en zakgeld.

Meer informatie over Noaberschap United is te vinden op: www.fcemmen.nl/maatschappelijk.

Meer weten over de mogelijkheid van geldlessen op school? Neem contact met ons op!